فرهنگ مهمانی خدا
بیاییم فرهنگمان را اصلاح کنیم
« فرهنگ دعا و درخواست در شب های قدر »
هنگام دعا چون فقیری به درگاه خدا تضرع و زاری کنیم
ابن فهد در کتاب «عده الداعى» روایت کرده که: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله هنگام دعا کردن دستهایش را بلند مىنمود، و چون فقیرى که غذا طلب کند، تضرع و زارى مىکرد.
موسی را به این خاطر برگزید
از امام باقر (ع) آمده است، که فرمود: خداى تعالى به موسى وحى فرمود: آیا مىدانى چرا من تو را براى گفتگو برگزیدم؟ عرضه داشت پروردگارا! خیر! فرمود: اى موسى! من بندگانم را زیر و رو کردم هیچ کس را بسان تو خوارتر براى خودم ندیدم تو وقتى نماز مىگزارى، صورتت را بر خاک مىگذارى. و در روایت دیگر: من بندگانم را زیر و رو کردم کسى را خوارنفستر از تو پیش خود ندیدم پس دوست داشتم که تو را بین خلایق بالا ببرم
در دعا کردن خدا را به محمد و اهل بیتش(ع) قسم می دهی؟
جابر از امام صادق علیه السلام روایت کرد بندهاى هفتاد پاییز در آتش باقى ماند و پاییز هفتاد سال و هفتاد سال و هفتاد سال و هفتاد سال است. و در این مدت خداى را براى خلاصى از عذاب قسم مىداد ولى خداى تعالى اجابتش نمىکرد پس فرمود: این بنده، خداى را به حقمحمد و اهل بیتش قسم داد که مرا رحمت کن. خداى تعالى به جبرئیل وحى کرد که به پیش بنده من برو و او را از آتش به سوى من بیاور! جبرئیل عرضه داشت خدایا چگونه داخل آتش شوم خداى تعالى فرمود: من به آتش امر کردم که بر تو خنک و سلامت گردد عرضه داشت: خدایا من جایش را نمىدانم فرمود: ایشان مکانش در چاهى در سجّین است حضرت فرمود: جبرئیل وارد جهنم شد او را مىبیند در حالى که صورتش به پایش بسته شده است از او سؤال مىکند چه مدت در آتش ماندى؟ مىگوید: مقدارش را به حساب نمىتوانم آورد حضرت فرمود:
جبرائیل او را به سوى پروردگار مىآورد و خداى تعالى از او مىپرسد: بنده من چه مقدار مرا قسم دادى؟ جواب مىدهد: به شماره نمىتوانم آورد. فرمود: بدان که به عزت و جلالم قسم! اگر به محمد و آلش مرا قسم نمىدادى، خواریت را در آتش طولانى مىکردم ولى عهدى است که با خود کردم که اگر بندهاى مرا به حق محمد و اهل بیتش قسم دهد آن گناهانى که بین من و اوست بیامرزم و امروز تو را بخشیدم.
سلمان رضی الله عنه از خدا چه می خواهد و چگونه می خواهد ؟
از «سلمان فارسى» روایت شده است که گوید: شنیدم رسول خدا- صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم- مىفرمود:
«انّ اللَّه عزّ و جلّ یقول: یا عبادى، او لیس من له الیکم حوائج کبار لا تجودون بها الّا ان یتحمّل علیکم باحبّ الخلق الیکم تقضونها کرامه لشفیعهم؟ الا فاعلموا انّ اکرم الخلق علىّ و افضلهم لدىّ محمّد و اخوه علىّ و من بعده الائمّه الّذین هم الوسائل الىّ، الا فلیدعنى من همّته حاجه یرید نفعها، اودهته داهیه یرید کشف ضررها، بمحمّد و اله الطّیّبین الطّاهرین اقضها له احسن ما یقضیها من یستشفعون باعزّ الخلق علیه»
. یعنى: «خداوند عزیز و جلیل مىگوید: اى بندگان من! آیا اتفاق نیفتاده که:
فردى از شما حاجتهاى بزرگى بخواهد که شما آن حوایج را نمىدهید مگر اینکه محبوبترین خلق نزد شما را حاضر کند و شما به احترام آن شفیع محبوب و دوست داشتنى درخواستهاى او را بدهید؟
آگاه باشید و بدانید که با کرامتترین و برترین خلق نزد من، محمد و برادرش على و پس از آن ائمه هستند، آنانى که وسیله تقرب به من مىباشند. آگاه باشید که هر کس حاجت مهمى دارد و مىخواهد نفعى به او برسد یا مشکلى برایش پدید آمده و خواهان دفع ضرر آن است، اگر مرا به محمد و آل پاکش بخواند، آنچنان حاجتش را برآورده مىسازم که بهتر و برتر باشد از برآورده ساختن کسى که محبوبترین خلق را نزد او شفیع قرار مىدهند».
سخنان سلمان که به اینجا رسید، عدهاى از مشرکین و منافقین در حالى که او را مسخره مىکردند گفتند: اى سلمان! چرا خدا را به اینها قسم نمىدهى تا تو را بىنیازترین و پولدارترین فرد مدینه قرار دهد؟
سلمان پاسخ داد: من خدا را خواندم و از او خواستم که چیزى به من بدهد که از حکومت بر کل دنیا برتر و با منفعتتر باشد. من از خدا خواستم و او را به این بزرگواران قسمش دادم که به من زبانى ذاکر بدهد که او را حمد و ثنا کند، قلبى بدهد که شاکر نعمتهاى او باشد، بدنى بدهد که در برابر سختیها صبر نماید و آن خداى عزیز و جلیل این التماسهاى مرا اجابت فرمود.
این چیزهایى که من از خدا خواستم از حکومت بر تمام دنیا و هر چه در آن است، هزار هزار بار برتر و بالاتر است.
حمد وستایش خدا و ذکر نعمت و شکر نعماتش سرآغاز دعاست و…
حضرت فرمود: دعا را به ستایش و حمد خداى شروع مىکنى و نعمتهایى را که به تو داده یادآور مىشوى، سپس شکرش مىنمایى، آنگاه بر پیامبر و آلش درود مىفرستى (صلوات مىفرستى) و سپس یادآور گناهانت مىشوى و بدان اقرار مىکنى، سپس از آنها استغفار مىنمایى. این راه دعاست .
عطای خیر دنیا و آخرت چند شرط اساسی دارد
از امام کاظم- علیه السّلام- روایت شده است که فرمود:
«و اللَّه ما اعطى مؤمن قطّ خیر الدّنیا و الآخره الّا بحسن ظنّه باللَّه عزّ و جلّ و رجائه له و حسن خلقه و الکفّ عن اغتیاب المؤمنین، و اللَّه تعالى لا یعذّب عبدا بعد التّوبه و الاستغفار الّا بسوء ظنّه و تقصیره فی رجائه اللَّه عزّ و جلّ و سوء خلقه و اغتیابه المؤمنین»
. یعنى: «به خدا قسم به هیچ مؤمنى، خیر دنیا و آخرت داده نشد مگر به خاطر:
– حسن ظنّ به خداوند عزیز و جلیل و امیدش به او.
– اخلاق نیکویش.
– و دست برداشتن از غیبت مؤمنین.
و خدا بندهاى را بعد از توبه و استغفارش عذاب نکرد مگر به خاطر:
– سوء ظن و امید نداشتن به خداوند عزیز و جلیل.
– بد اخلاقى.
– و غیبت مؤمنین را نمودن».
به اجابت دعای خود آنچنان یقین داشته باش که گویی حاجتت پشت در آماده است
رسول خدا- صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم- فرمود:
«ادعوا اللَّه و انتم موقنون بالاجابه»
. یعنى: «در حالى که یقین به اجابت خدا دارید، او را بخوانید». در آنچه خداوند متعال بر حضرت موسى- علیه السّلام- وحى فرستاد آمده است:
«یا موسى، ما دعوتنى و رجوتنى فانّى ساغفر لک»
. یعنى: «اى موسى! اگر در حالت امیدوارى مرا بخوانى، بزودى تو را خواهم آمرزید». «سلیمان بن فرّاء» از راویان حدیث از امام صادق- علیه السّلام- روایت کرده است که فرمود:
«اذا دعوت فظنّ حاجتک بالباب»
یعنى: «هر گاه دعا مىکنى، گمانت این باشد که حاجتت پشت در آماده است».
چرا دعایم مستجاب نمی شود؟
عثمان بن سعید مىگوید: فردى به من گفت که من به خدمت امام صادق- علیه السّلام- شرفیاب شده، عرض کردم: دو آیه در قرآن کریم هست که هنوز آن دو را درست درک نکردهام».
فرمود: آن دو آیه کدامند؟
گفتم: یکى آیه شریفه: ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ است که ما دعا مىکنیم ولى اجابتى نمىبینیم.
فرمود: آیا خداوند متعال خلف وعده مىکند؟
گفتم: خیر.
فرمود: پس چرا اجابت نمىشود؟
گفتم: نمىدانم.
فرمود: اما من تو را با خبر مىکنم:
«من اطاع اللَّه فیما امره ثمّ دعا من جهه الدّعاء اجابه قلت: و ما جهه الدّعاء؟ قال علیه السّلام: تبدأ فتحمد اللَّه و تذکر نعمه عندک ثمّ تشکره ثمّ تصلّى على النّبىّ و اله- صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم- ثمّ تذکر ذنوبک فتقرّ بها ثمّ تستغفر اللَّه منها فهذه جهه الدّعاء».
یعنى: «کسى که اوامر الهى را اطاعت نماید و سپس از راهش دعا کند، مستجاب مىشود. گفتم: راه دعا کدام است؟
فرمود: ابتدا خداوند متعال را حمد مىکنى، بعد نعمتهایش را به یاد مىآورى، سپس آنها را شکر مىگزارى، بعد بر پیامبر و آلش- علیهم السّلام- صلوات مىفرستى، آنگاه گناهان خود را یادآور شده بدان اقرار مىکنى، پس از آن، از گناهانت استغفار مىنمائى، این طریق دعاست».
دعا اگر اجابت شد چه می کنی؟
از حضرت امام باقر- علیه السّلام- روایت است که فرمود:
«ینبغى للمؤمن ان یکون دعاؤه فی الرّخاء نحوا من دعائه فی الشّدّه، لیس اذا اعطى فتر و لا یملّ من الدّعاء فانّه من اللَّه بمکان»
. یعنى: «بر مؤمن سزاوار است همان گونه که در شدّت و سختى دعا مىکند، در روزگار آسایش و نعمت نیز دعا نماید. و شایسته نیست که چون حاجتش بر آورده شد، سست شود و از دعا خسته گردد، زیرا دعا نزد خداوند سبحان، منزلت دارد».
دعا اگر اجابت نشد و به تأخیر افتاد چه می کنی ؟
«احمد بن محمد بن ابى نصر» گفت:
به امام رضا- علیه السّلام- عرض کردم: فدایت شوم! چند سال است از خدا چیزى خواستم (ولى اجابت نشد) و در اثر تأخیر آن، در قلبم نگرانى پدید آمد، فرمود:
«یا احمد، ایّاک و الشّیطان ان یکون له علیک سبیل حتّى یقنطک، انّ ابا جعفر- علیه السّلام- کان یقول: انّ المؤمن لیسأل اللَّه حاجه فیؤخّر عنه تعجیل اجابته حبّا لصوته و استماع نحیبه، ثمّ قال: و اللَّه ما اخّر اللَّه عن المؤمنین ما یطلبون فی هذه الدّنیا خیر لهم ممّا عجّل لهم فیها و اىّ شیء الدّنیا؟»
. یعنى: «اى احمد! خود را از شیطان دور کن، مبادا راهى بر تو بیابد و ناامیدت کند که امام باقر- علیه السّلام- مىفرمود:
بسا مؤمن از خدا حاجتى بخواهد ولى اجابتش به تأخیر بیفتد، چون خداوند صداى دعا و آواز گریهاش را دوست دارد. آنگاه فرمود: به خدا سوگند! تأخیر آنچه مؤمنین در این دنیا طلب مىکنند از جانب ذات اقدس الهى، از تعجیلش بهتر است، دنیا چه ارزشى دارد؟».
و اینک درآستان حضرتش با تضرع می گوییم :
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) توفیق معرفت امام زمان(عج) را به ما عنایت فرما
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) شرها و بدی ها و ناجوری ها را از همه مان دفع کن
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) زندگی مان را و ابعاد مختلف وجود ما را بیشتر در راستای برپایی ظهور قرار بده
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) موانع و ناجوری ها را از ما دفع کن
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) رضایت مولایمان را بر ما جاری بفرما
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) رضایت والدین را نصیب مان بکن
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) توفیق اخلاق حسنه، توفیق تقوا، ورع و ایمان و یقین به ما عطا بکن
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) ما را جزو «اَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» قرار بده
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) ما را یک لحظه هم به خودمان وانگذار
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) دست مان را بگیر
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) نگذار پایمان بلغزد
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) پناه مان بده
خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) آبرویمان را حفظ کن
خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) به عصمت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شرها را از ما دفع کن، شیطنت ها را از ما دفع کن
خدایا! به حق محمد وآل محمد (ص) رهبر معظم انقلاب و تمام دلسوزان انقلاب را در پناه خودت محافظت بفرما
…
ان شاء الله
ادامه دارد…
محمد جواد عسکری
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
یکشنبه 22,دسامبر,2024